Sabtu, 25 April 2020


Dening : Hudabrah_Cakebasen

Nopo niki  kang sinebut Islam Kejawen, yakni Islam kang den pengaruhi atawa kecampuran  kelawan tradisi lan kebudayaan Jawa. Ndeyan  uga, kiye salah siji  bukti menawa Islam organis. Islam kang terus urip, thukul Nang  kalangan masyarakat Jawa.

Shalat kuwe tiang agama Islam lan kunci penting kanggo  kaben kesaenann, sabda Muhammad Rasulullah Saw kados dipun riwayataken dening Thabrani (HR Thabrani). Mituturi, akeh kyai ngendika, shalat yakuwe amalan manungsa kang dihisab ndisit dewek mbesuk teng ngalam akhir.

Shalat, sering diwsa sholat utawane “salat” ing bahasa Jawa sembahyang. Ana kang ngendika, sembahyang wes kecampuran ajaran pra-Islam, khususe agama Hindu. Alasane sembahyang yakuwe singkatan nyembah Hyang, kang mujudaken sebutan para dewa Hindu.

Tiyang Jawa tradisional, biasa nyebut Alloh kanthi asma Gusti Alloh, ya Pangeran, ya Gusti Kang Maha Kuwasa, Maha Welas Asih, Hyang Suksma lan Hyang Widhi. Ing  agama Hindu, Tuhan dipun sebut Hyang Widhiwasa.

Keranten asma asma niku gaweyan manungsa, sesuai kalih  bahasa lan lingkungan sosial-budaya dewek dewek, ana anggapan nek nyebut kang beda-beda kuwe  ora dadi masalah. Dadi, istilah sembahyang bisa ditamoa kanthi legawa. Tujuane  pada, kilah orang Jawa, kang dicritakaken dening  Clifford Geertz dikategorikaken minangka Muslim minimal utawa Abangan.

Akeh wong Jawa kang tertarik manjing agama Islam, merga anane  kepercayaan dateng kang gaib. (QS 2:3). Tradisi lan kepercayaan pra-Islam akeh  den hubungaken kelawan  kang gaib, kayadene kesaktian, zimat, kemampuan meramal, tenung, ilmu pelet lan kemampuan ngaweruhi makhluk bangsa alus.

Ing sajerone lewih merekaken diri pribadi secara bathin kelawan Gusti Alloh, akeh  penganut Islam ing Jawa kang ngamalaken "papat sembah” kang sinebut Serat Wedhatama, karya Mangkunegara IV. Papat sembah yakuwe sembah raga, sembah cipta/kalbu, sembah jiwa/suksma lan sembah rasa. Ana anggepan nek Patang  sembah kuwe mau ngadopsi patang urutan ing sakjerone sinau tasawuf, yakni Syariat, tarekat (thariqat), makrifat lan hakekat (ana kang menyebut hakekat dulu, nembe  makrifat).

Syariat,  sering diucapaken Sarengat, artine aturan agama babagan prentah lan larangan kang kudu dilakoni. Dasare yakuwe  percaya anane Gusti Alloh  Ta'ala, ora perlu Takon apa kiye apa kuwe. Tarekat (thariqat), artine  Dalan utawa pituduh kang menehi pengerten anane akal-pikiran, kahingga kapitayane aring Gusti Alloh lewih kuwat, ora melu-melu thok. Ing agama Islam ana dalil naqli, yakni Alquran lan Hadits, lan aqli utawa akal-pikiran.

Hakikat (haqiqat), wong Jawa nyebutr “kakekat”, artine“weruh kang sejati” (tahu yang sejati). Makrifat artine kemampuan kanggo ngaweruhi kang gaib minangka tataran paling duwur ing Babagan  tasawuf. Keranten niku, akeh wong kepingin “ujug-ujug” , langsung secepete nempuh dalan Makrifat, tanpa nglakokaken Syariat disit.

Padahal, Wedhatama pinangka buku “piwulang” (ajaran) kanggo mencapai “ngelmu kasampurnan” (ilmu kesempurnaan) nganjuraken  papat sembah niku kudu dilakokaken awan bengi.

Sembah raga dipadakaken kelawan sholat lima waktu sesuai kaliyan syariat Islam. Niki kangge pemula supaya bisa tekan  ilmu kang lewih duwur maning. Pokok tujuane yakuwe maksa utawsne  nglelatihbiasakana diri ksnggo “meneng hening”. Tata lakune serba tertib, teratur lan tekun.

Kanggo nglakoni  sembah raga, wong kudu “suci” kelawan air (wudhu). Hasil sembah raga yakuwe nggawe awak dewek  sehat wal’afiat lan bisa aweh sikap tenang. Wong kang  badane sehat lan ora berpenyakitan, sehat uga pikirane, kahingga inderane dadi tenang lan siap kanggo nglakoni sembah kelorone, yakuwr sembah kalbu/cipta.

Para kyai nyaranaken para santri lan muride kanggo  sinau tasawuf diwiwiti kanthi sholat Syariat: “Contone Nabi Muhammad, ora pernah tinggal sholat”.

 [Hudabrah_Cajebasen]

Tidak ada komentar:

Posting Komentar