Sabtu, 25 April 2020

Antara Romandona apa Romadhoni


ANTAWIS ROMADLONI NAPA  ROMADLONA

Tembung ROMADLON kalebet  Isim Ghairu Munshorif (keranten isim alam lan tambahan alif lan nun), ingkang mbok menawi  dalan kondisi i'rob Jer mangka alamatipun  ngginakaken FATHAH dadosipun (ROMADLONA), nanging mbok bilih  isim kasebat   dipun sandarken dateng lafadz saksampunipun (diidlofahaken) utawi kepanjingan  Alif-Lam (AL) mangka tanda i'rob Jeripun ngginakaken  KASROH dadosipun  ROMADHONI (NI) sanes (NA).

Imam Ibnu Malik ing  bait alfiyahipun ngendika :

وَجُرَّ بِالْفَتْحَةِ مَا لاَ يَنْصَرِفْ * مَا لَمْ يُضَفْ أَوْ يَكُ بَعْدَ أَلْ رَدِف

Lan dipun jeraken kelawan FATHAH ing ngatase isim ingkang mboten nampi tanwin (Isin Ghairu Munshorif), selami mboten  dipun mudhofaken utawi manggih saksampunipun  AL ingkang ngetutmbureni.

Dados redaksi niat siyam  Romadlon ingkang leres njih menika  :

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ شَهْرِ رَمَضَانِ هَذِهِ السَّنَةِ فرضا لِلّه تَعَالَى

NAWAITU SHOUMA GHODIN ‘AN ADAA-I FARDHI SYAHRI ROMADHOONI HADHIHIS-SANATI LILLAAHI TA’ALA.

Ingkng menawi  dipun tarjamahaken  mekaten : aku niat puasa ngenjang Enjang  kangge nglaksakaken  kewajiban wulan Romadlon ing ndalem  tahun niki, keranten  Allah Ta'ala.

Nah, ing lebet  redaksi niat nginggil menika, mbok bilih lafadz Romadlon dipun Waos  Fathah (ROMADLONA) sanes (Ni) kelawan mboten mengidlofahaken dateng lafadz seksampunipun  nun inggih lafadz (HADZIHIS SANATI) mangka lafadz (HADZIHIS SANATI) secara ilmu nahwu (gramatika bahasa arab) kedahipun dados Dhorof, ingkang Kedah dipun Waos  HADZIHIS SANATA (TA) sanes (TI), keranten status i’robioun nun inggih  Nashob, jshingga redaksi niatipun Dados mekaten  :

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةَ  لِلّه تَعَالَى
NAWAITU SHOUMA GHODIN ‘AN ADAA-I: FARDHI SYAHRI ROMADHOONA HADHIHIS-SANATA FARDLON LILLAAHI TA’ALA.

Mangka bilih  redaksinipun kadosta Wonten nginghil kalawau,  secara bahasa arab dados Wonten  perubahan makna, kados mekaten  :

(Aku niat puasa  ngenjang enjang, kangge nglaksakaken kewajiban wulan Romadlon, selami setahun niki).

Kenginv napa mekaten  ?
Keranten lafadz HADZIHIS SANATA statusipun minangka  Dhorof ingkang nuduhaken  wakdal ingkang  dipun laksanakaken pinangka  pedamelan  ingkang sak lebetipun hal ikhwal menika pedamelan nuninghih niat kangge puasa, padahal niat namung mbetahaken wakdal pinten punten detik, mekaten ugi  puasa namung mbetshaken pinten puntenn jam mboten dugi satunggal tahun.
Kahingga mbok bilih niat puasa ngginakaken redaksi ingkang kados menika kalawau  ROMADLONA (NA) lan HADZIHIS SANATA (TA), mangka redaksi ingkang dereng trep.

Kamangka menikalah redaksi niat ingkang leres kadosta ingkang sampun dipun sturaken Wonten nginggil  :

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ شَهْرِ رَمَضَانِ هَذِهِ السَّنَةِ فرضا لِلّه تَعَالَى

NAWAITU SHOUMA GHODIN ‘AN ADAA-I FARDHI SYAHRI ROMADHOONI HADHIHIS-SANATI FARDLON LILLAAHI TA’ALA.

Ing ndalem Kitab I’anatu at-Tholibin, juz 2/253, dipun jlentrehaken :

يُقْرَأُ رَمَضَانِ بِالْجَرِّ بِالْكَسْرَةِ لِكَوْنِهِ مُضَافًا إِلَى مَا بَعْدَهُ وَهُوَ إِسْمُ اْلإِشَارَة

Romadloni (ni) dipun Waos  jer kanthi KASROH keranten  statusipun dados Mudlof dateng Tembung saksampunipun nun injjih isim isyaroh.

Kitab I'anah Thalibin

(قوله: نويت إلـخ) خبر عن أكملها: أي أكملها هذا اللفظ. (قوله: صوم غد) هو الـيوم الذي يـلـي اللـيـلة التـي نوى فـيها. (قوله: عن أداء فرض رمضان) قال فـي النهاية: يغنـي عن ذكر الأداء أن يقول عن هذا الرمضان. اهــــ. (قوله: بـالـجرّ لإِضافته لـما بعده) أي يقرأ رمضان بـالـجرّ بـالكسرة، لكونه مضافاً إلـى ما بعده، وهو اسم الإِشارة. قال فـي التـحفة: واحتـيج لإِضافة رمضان إلـى ما بعده لأن قطعه عنها يصير هذه السنة مـحتـملاً لكونه ظرفاً لنويت، فلا يبقـى له معنى، فتأمله، فإنه مـما يخفـى. اهــــ. ووجهه: أن النـية زمنها يسير، فلا معنى لـجعل هذه السنة ظرفاً لها. (قوله: هذه السنة) .(إن قلت) : إن ذكر الأداء يغنـي عنه. (قلت) لا يغنـي، لأن الأداء يطلق علـى مطلق الفعل، فـيصدق بصوم غير هذه السنة. وعبـارة النهاية: واحتـيج لذكره ــــ أي الأداء ــــ مع هذه السنة، وإن اتـحد مـحترزهما، إذ فرض غير هذه السنة لا يكون إلا قضاء، لأن لفظ الأداء يطلق ويراد به الفعل. اهــــ.وفـي البرماوي: ويسن أن يزيد: إيـماناً واحتساباً لوجه الله الكريـم عزّ وجلّ. اهــــ.

ROMADLONI dipun Waos jer kanthi tanda kasroh, keranten dimudhofaken dateng lafadz saksampunipun nun inggih isim isyaroh (HADZIHI).
Keterangan :
Isim ghoiru munsharif niku mboten  ditanwin lan mboten dikasroh keranten gadah  illat ingkang nyebabaken sifat keisimanipun lemah, langkung cenderung mirip fi'il. Nanging nalikanipun dipun mudhofaken mangka sifat keisimanipun dados kiat, kahingga tanda jeripun dipun wangsulaken dateng kasroh.-

Wonten Kitab Kasyifatussaja kaca 7, dipun jlentrehaken bilih  secara redaksi Wonten ugi pendapat Kalangkung alit ulama' ingkang ngaturaken bilih lafadz Romadlon dipun waos kasroh (ROMADLONI) mangka lafadz hadzihis sanah ugi  dipun Waos kasroh (HADZIHIS SANATI), bilih dipun Waos fathah (ROMADLONA) mangka lafad seksampunipun  ugi  dipun Waos  fathah (HADZIHIS SANATA), statusipun boten pinangka  Dhorof tapi dipun waos Nashob keranten kedadosan Qot'u utawi pegot saking lafadz sakderengipun,  lan miturut pendapat menika bilih lafadz ROMADLON dipun  idlofahaken dateng lafadz sessmpunipun  niku janggal sanget keranten ‘ALAM mboten saged dipun idlofahaken.

(تنبـيه) (قَوْلُهُ : بِإِضَافَةِ رَمَضَانَ) أَيْ لِمَا بَعْدَهُ فَنُونُهُ مَكْسُورَةٌ ؛ لِأَنَّهُ مَخْفُوضٌ وَإِنَّمَا اُحْتِيجَ لِإِضَافَتِهِ إلَى مَا بَعْدَهُ ؛ لِأَنَّ قَطْعَهُ عَنْهَا يُصَيِّرُ هَذِهِ السَّنَةَ مُحْتَمَلًا لِكَوْنِهِ ظَرْفًا لِقَوْلِهِ : أَنْ يَنْوِيَ وَلَا مَعْنَى لَهُ ؛ لِأَنَّ النِّيَّةَ زَمَنُهَا يَسِيرٌ ، وَقَالَ بَعْضُهُمْ : إنْ جَرَرْت رَمَضَانَ بِالْكَسْرِ جَرَرْت السَّنَةَ وَإِنْ جَرَرْته بِالْفَتْحِ نَصَبْت السَّنَةَ وَحِينَئِذٍ فَنَصْبُهَا عَلَى الْقَطْعِ ، وَعَلَيْهِ فَفِي إضَافَةِ رَمَضَانَ إلَى مَا بَعْدَهُ نَظَرٌ ؛ لِأَنَّ الْعَلَمَ لَا يُضَافُ فَلْيُتَأَمَّلْ ا هـ

Ingkang langkung salah Malih  redaksi niat ingkang katah sak tdngshing  masyarakat niku :

نَوَيْتُ صَوْمَ غَدٍ عَنْ أَدَاءِ فَرْضِ شَهْرِ رَمَضَانَ هَذِهِ السَّنَةِ  لِلّه تَعَالَى
Ing lafadz Romadlon dipun waos ROMADLONA (NA) sawetawis ing lafadz Hadzihis sanah dipun waos HADZIHIS SANATI (TI), Niki secara ilmu gramatika bahasa arab mboten enten aluripun.

Lajeng kados pundi kaliyan hukum puasanipun bilih redaksi niatipun salah ?

Puasanipun tetap SAH  kedadosan kesalahanipun ing waosan harokat ing daklebetipun, selami  ingkang dipun ksrepaken kanhi HADZIHISSANATI menika  wulan Romadlon tahun niki, keranten panggonan  niat niku sak lebetipun manah, kadosta shalat dhuhur kanthi ngucapaken redaksi niat shalat ashar anapon niatipun  ing saklebetipun manah  ananging shalat dhuhur mangka ugi SAH kadosta shalat dhuhur.

Nanging mbok bilih niat dipun ucapaken, mangka kedahipun ampun salah ing ndalem i’robipun

Alfaqier Billah

Tidak ada komentar:

Posting Komentar