Minggu, 07 November 2021

KOREH

 K O R E H .


Nang dina minggu awan

sawetara ninggal pakaryan

minangka dinaning bebrayan

lan ngleremake pikiran


Nalika surya ngglewang

M


andheg anggonku sangga uwang

dakjumputi dayaku kang ilang

menyat nrabas pepalang


Bebarengan tumiyuping samirana

daktinggalna bale wisma

ngupadi segere hawa

dakjangkahi dalan ing pinggir kutha


Dalan kang sesak saben ari

katon sela lan rada sepi

amung nom noman kang riwa riwi

nora ngerti apa sing digoleti.


.


wana ireng.........

Minggu, 31 Oktober 2021

GATHOT


 Gathot yakuwe jenis panganan sing digawe Sekang  boled (budin). Gathot nuduhana siji  varian sekang gaplek (budin sing sing Wis digaringna) njuran Malikwarnane dadi ireng [1]

Gathot sing cara nyuguhnane  nganggo piring 
Sejarahe
Gathot kuwe nuduhna panganan tradisional asli kang daerah gunung sing pancen ora bisa nandur pari, sing biasane dipangan lawuh sayuran nggo gantine sega. Panganan kiye dadi panganan favorit masyarakat Gunung khususe pageralang, somagede,  legok, karang banar, semingkir, Binangun sing  rasane legi, lezat,  cemethut lan gurih. [2]
Prosese nggawe
Proses nggawe gathot butuhna waktu sing lumayan suwe, Awit Sekang proses fermentasi budin mau kanthi cara dipe tekan garing lan metu jamur hasil permentasi kuwe mau rupane dadi gaplek mulane Ireng  njyran gaplek kiye dikum udakara rong wengi tekan gaplek mau empuk utawane kenyal, sewise kuwe banjur dintasna,  dikumbahi, lan dijiot kulit arine, terus di sewir sewir sing lembut lan dikum maning antarane  sewengi.[1] bubare kuwe terus  didang nganggo kusam  kurang lewih rong jaman lan biasane ditambahi gula jaes, uyah, lan ampas parudan klapa sing marakna dadi legi lan gurih. Ben supayane dadi legit rasane lan dadi apik teksture ditambahi nganggo parudan  klapa [1]
Kandhutane
Gathot nduweni kandhutan gizi sing ekeh lan ora kalah Karo panganan  pokok laine kayadene  beras, tiwul, lan sega jagung, kandhutan asam amino utaeane protein sskjerobe gathot lewih Gedhe  nek  dibandingna kelawan bahan nggawene ( boled ). Kedadeyane kiye mwrga6 anane jamur sig diproduksi protein sekang bahan pahi budin mau  kahingga gathot nudhuhna salah sijine panganan kang ajeh gizi lan bisa di dadek minangka panganan pokok nggo ngganti beras.[3]

Rabu, 27 Oktober 2021

JUWARA UMUM DESA WISATA

 Cikakak minangka Juwara Umum Desa Wisata se-Jateng


KEBUMEN – Pemerintah Provinsi Jawa Tengah liwat Dinas Kepemudaan, Olahraga, lan Pariwisata (Disporapar) aweh hadiyah Gelar Desa Wisata paling maen tur apik aring Desa Cikakak, Kecamatan Wangon, Kabupaten Banyumas. Anugrah kuwe mau dilaksanakaken nang Kabupaten Kebumen, Rabo (27/10/2021).


Kepala Disporapar Jateng Sinoeng N Rachmadi njlentrehna


, Desa Cikakak olih  juwara umum Nang  event Gelar Desa Wisata Provinsi Jawa Tengah 2021. Sewentara, juara favorit dijiot nang Desa Wonolopo Kota Semarang.


Menurute, event dibagi dadi pirang pirang kategori. Kategori Profil Desa Wisata, Juwara 1  Desa Conto Kabupaten Wonogiri, Juwara 2 Desa Cikakak Kabupaten Banyumas, Juwara 3 Desa Serang Kabupaten Purbalingga.


Kategori Pengelolaan Desa Wisata, Juwara 1 Desa Cikakak Banyumas, Juwara 2 Desa Pandansari Kabupaten Batang, Juwara 3 Desa Bugisan Kabupaten Klaten. Kategori Produk Inovasi, Juwara 1 digondhol Desa Serang Kabupaten Purbalingga, Juwara 2 Desa Pandanrejo Kabupaten Purworejo, Juwara 3 Desa Tambaksari Kabupaten Cilacap.


Kategori Atraksi Seni, Juwara 1 disambet Desa Cikakak Banyumas, Juwara 2 Desa Conto Wonogiri, Juwara 3 Desa Muncar Kabupaten Semarang. Anapun, Juwara Umum 1 Desa Cikakak Banyumas, Juwara Umum 2 Desa Conto Wonogiri, dan Juwara Umum 3 Desa Serang Purbalingga.


Sinoeng mendikaken, event kaya kiye Jane ya nggo mujudna rerangkenan proses kanggone aweh presiasi aring desa wisata. Seliyane uga minangka bentuk tahapan pemprov ingatase upaya pelaku desa wisata supayane bisamajokna desane


“Hari ini meski belum membaik (pandemi) tapi upaya itu terus terjaga,” katanya, di sela penganugerahan Gelar Desa Wisata Provinsi Jateng.


Pihaknya mengapresiasi kepada pelaku desa wisata yang berkolaborasi dengan komunitas kreatif anak muda, dalam mempromosikan melalui kemasan paket wisata desa.


Kepala Desa Wisata Cikakak Akim, bangga dengan raihan juara umum pada event tersebut. Hal itu tak lepas dari potensi desa, seperti adanya Masjid Saka Tunggal yang dibuat tahun 1284 Masehi, Taman Kera, lengkap dengan atraksi budaya yang ada di daerahnya.


“Alamnya kita kembangkan, juga ekonomi kreatif membuat ikon kepala monyet,” kata dia.


Saat ini kunjungan wisata mulai membaik. Pihaknya berhara

Senin, 25 Oktober 2021

FIRMAN NAMAMU

 FIRMAN  NAMAMU 

Selasa Kliwon, 26 Okt 2021, 

 20 Robi'ul Awal 1443 H


Kau Menapakan kaki di bumi

Gagah dalam kepastian hidup 

Gembira tertawa dalam kesenangan 

Tolabul Ilmu kau  jadi andalan 


Berpegang teguh pada suatu hal yang rapuh 

Larut dalam kesunyian, bahagia  dalam senyuman

Musibah tuk dijadikan pelajaran 

Hilang dalam sekejap tanpa hitungan


Kau Sibuk dalam menuntut ilmi

Seakan tau besok akan pergi

Harta setumpuk menjadi tak berarti 

Bagi mereka para pencari duniawi


Apa yang  kau bangun  hilang dalam sekejap 

Kehidupan yang kita jalani bisa hilang seketika 

Kematian memberikan kesadaran 

Menuju perubahan hidupkan hati dalam kehidupan 


Alloh ciptakan sang waktu dalam kehidupan

Memaksa kita untuk terus bergerak maju 

Memaksa kita menuju akhir kehidupan 

Menuju jurang kepastian

Dalam tak bertepian 


Tidak ada yang bisa mengelak 

Semuanya kau paksa tuk maju menuju 

Tapi aku tak tau itu, kini aku baru sadar

 Bawa  aku menggapai bekal kematian


Hudabrah_Cakebasen


Sabtu, 23 Oktober 2021

Tawadhu Dateng Guru


Rasa tawadlu dan hormat yang demikian besar KH. Hasan Mangli (Mbah Mangli) kepada para kiai dan gurunya, sudah menjadi cerita yang banyak diketahui publik.
Salah seorang kiai pernah bercerita, bahwa dirinya melihat sendiri Mbah Hasan Mangli saat sowan ke ndalem KH. M. Arwani Amin, mulai dari teras sudah bersimpuh dan masuk ke ndalem sambil ‘’ngesot’’ saking tawadlu kepada kiainya.

Cerita soal sikap tawadlu dan hormat yang demikian besar Mbah Hasan Mangli kepada kiai dan gurunya, juga diceritakan salah satu puteranya, Gus Ahmad Ridho. ‘’Bapak Saya beberapa kali bilang, ‘Saya bisa begini karena barokah dari kiai dan guru, khususnya KH. M. Arwani Amin dan KH. Ma’mun Ahmad,’’ kisanya.
Karena menghormati kiai dan gurunya pula, saat Lebaran (Idul Fitri), jika sedang berada di Kudus, tidak berani membuka pintu rumah dan menerima. ‘’Itu karena bertetangga dengan kiai-kiai dan gurunya, di antaranya Mbah Arwani dan Mbah Ma’mun,’’ tuturnya.
KH. Abdullah Saad, pengasuh Pondok Pesantren (Ponpes) Al-Inshof, Karanganyar, Jawa Tengah menuturkan, rasa tawadlu para ulama kepada para kiai dan gurunya, itu merupakan salah satu pancaran dari nurul ilmi.
‘’Ulama itu adalah mereka yang memiliki rasa khasyyah. Ilmu itu khasyyah. Ilmu itu, ya, takut, itu. Kesemuanya dari ilmu, ya, takut. Yang punya rasa khasyyah itulah ulama,’’ kata KH. Abdullah Saad kepada Suaranahdliyin.com, Sabtu (27/10/2018).
Dia menambahkan, salah satu kiainya, KH. Ma’mun Ahmad, berpandangan, bahwa antara ulama dan orang pinter itu berbeda. ‘’Ulama itu sebagaimana disebutkan dalam al-Quran, innamaa yakhsya Allaha min ‘Ibadihi al-‘ulama. Sedang orang yang memiliki ilmu, itu lebih tepat disebut sebagai cendekiawan,’’ ujarnya.
Mengutip salah satu syair, KH. Abdullah Saad pun berpesan, ‘’Sabarlah kamu atas pahitnya rasa cuek (diasingkan) oleh seorang guru. Sebab sesungguhnya kegagalan ilmu -pada seorang murid- itu timbul dari kemarahan seorang guru,’’ terangnya.

Kamis, 21 Oktober 2021

TASYAKUR BIN NIKMAH

 Tasyakur binni’mah utawane menehi panganan Maring wong liyan kuwe minangka bukti tanda syukur, nudahna utaeane nyritakna nikmate Gusti Alloh Tangala. Tujuwane nyong dalasan Rika nyritakna nikmat Gusti Alloh kuwe pancen kanggo pangeling eling Ben masas diri nyong Karo Rika pada lamon kuasane Pengeran Gusti Alloh Tangala hingga nyong Rika pada kudu semakin yakin lamona Gusti  Alloh Kang Maha Nduweni sekabehane lan Uga Gusti Kang Tansah Nyikubi Kebuthane nyong Rika Kabeh kelawan Rezeki kanggo sekabehane makhluk.

Gusti Alloh Tangala. Ngendikaakenn, “Lan tumrape nikmat Gusti Pengerenmu, mangka mesthine Sira Kabeh syiarana” (QS. Adh Dhuha [93] : 11)
Tasyakur binni’mah jelas beda bangwt

Karo sing araneriya’. Menawa riya’ kuwe manetaken, nyritakaken untunge deweke sing diduweni kanthi tujuwan supayane wong wong liyane gumun Karo deweke lan supayane nyong lan Rika Kon muji deweke
Wong kang syukur kuwe ora ana beban Nang atine, enthengan baen. Sedange nek wong kang kuwe dianggep beban Nang atine merga deweke kepenggine tansah diakoni, digumuni lan dipuji wong liya. Wong kang syukur, nalikane deweke wes katutugan lan sing kudu ungkapaken tentang nikmate Gusti Alloh kang deweke rasakaken, mangka arep lewih anggone ngyakinaken Maring Gusti Alloh Tangala, bakale lewih deras rasa empati kanggone mbantu Maring wong Liya. Dene angger  wong riya’,  deweke olih nyritakna kauntungane marong wong  liya mangka bakale deweke Mungkur ngunggilna  anane pujian, lan sbakale  abot rasa nduweni kadunyane mau.
Orang yang syukur akan tenang hatinya, dan ketenangan ini akan terpancar melalui ucapan dan perbuatannya. Sehingga orang lain pun dibuat nyaman berada di dekatnya. Sedangkan orang yang riya’ tidak akan tenang hatinya, dan ketidaktenangan ini akan terpancar dalam ucapan dan sikapnya. Orang lain pun tidak akan nyaman berada di dekatnya.
Tiada yang didapatkan orang bersyukur itu selain dari keberuntungan karena Alloh memberkahinya dengan limpahan nikmat dalam berbagai bentuk yang tidak terbayangkan. Semoga kita tergolong hamba-hamba Alloh yang pandai bersyukur kepada-Nya.

Rabu, 20 Oktober 2021

JEMASAN JIMAT KALISALAK


Hudabrah Cakebasen
Bijenan sekang  Kearifan Lokal ing ndalem  Tradisi Jamasan Jimat Kalisalak lan upaya kangge nglestarikaken kabudayan ing Desa Kalisalak Kecamatan Kebasen Kabupaten Banyumas.
Dingendikaken sang Kuncen. 
 Bijenankearifan lokal, kangge tradisi jamasan jimat Kalisalak, upaya pelestarian
Nang ndonesia kuwe duweni ragam suku bangsa lan budaya. Saben daerah ana suku bangsa sing duweni kearifan lokal kang ndadekna dasar panguripane daerah mau. Kearifan lokal sing dadi gagasan masyarakat lokal nangbkono mau sing duweni sifat bijaksana, kebek kearifane, kabijen apik lan orane, bijenan benar, isalah lupute, utawane kang ndah, lan religius Kabeh mau gemantung Karo sing nandur utawane Mula bukane dening masyarakat lan ndadekna ikon mau mujudake indentitas kanggoi masyarakat kasebut. Bijenkearifan lokal  uga dadi panuran kanggone masyarakat sebab bijen mau dianggap  apik tumrap bebenermungguh masyarakat kuwe mau Tradisi Jamasan Jimat Kalisalak dewek nuduhna lamon salah sijine tradisi sing wes ana kawitane madege desa Kalisalak Kabupaten Banyumas tepate ya Nang pinggir kidul sebelah kulon sekang arah Purwokerto, kahingga disebut Jamasan Jimat Kalisalak. Jamasan Jimat dewek ma nuduhaken proses kanggo nyuuceni barang pusaka kang sinebut jimat Sekang reregad sing pada temempel nang  barang maunmulane kudu diresiki supayane wangun carane ngumbah pusaka utawane Jimat sing dianggep barang Kramat kuwe mau kang nduweni  tuah  barang kuwe dadi aji-aji sing gemiyene tinggalane  Raja Amangkurat I Sekang kerajaan Mataram.
Peneliti kang asring pinarak ngeneh uga mbeneraken lomana bijenan  Kearifan Lokal ing ndalem Tradisi Jamasan Jimat Kalisalak minangka Upaya kanggo nglesarekake  lan ngramekaie Desa Kalisalak Kecamatan Kebasen Kabupaten Banyumas ancas due tujuan kanggo  dicuri uri (I) gambaran umum lokasi jemasan; (II) sejarah tradisi Jamasan Jimat Kalisalak; (III) prosesi Jamasan Jimat Klaisalak kang runtutane, proses sing kudu disiapna,  nglaksanani, lan nyimpen barang mau, (IV) Bijenan kearifan lokal kang kaiket ing ndalem tradisi Jamasan Jimat Kalisalak; (V) persepsi masyarakat aring tradisi Jamasan Jimat; lan (VI) upaya ngledarekaken sertane  kendala kang diadapi kanggo  nglestareknatradisi Jamasan Jimat.
Tujuwan jasebut bisa dirabggeh sarana kudu nggunakna  seora orane ya kudu duwe metode bijen sing kualitatif deskriptif. Bijenan mau dilakoni langsung ndeleng aring Desa Kalisalak, Kecamatan Kebasen, Kabupaten Banyumas. Teknik nyong golih ngumpulna data mau nggunakna kanthi wawann pangandikan sing tak Girek tekan jero observasi , nyong ya kudu medunMelu peran sertane nganggo Poto nggo dokumentasi.
Hasil Sekang bijenan mau nuduhna menawsne bijen kearifan lokal kang wus Matri ing ndalem tradisi kasebut, yakuwe(a) bijen religius (keagamaan), kang wus kepatri ing ndalem donga sing diwaca tumujune ya aring Gusti Pengeran Kuwasa (b) Bijenan gotong royong, sing Wis dibangun Sekang pirang pirang pihak ing dalem  megawe tradisi kasebut pada guyub rukun sayeg paring pambiyatu, saling gotong royong demi kaleksanane lan sukses orane tradisi, ana  kang mbantu nyiapna wedang, panganan,  gotong royong ing ndalem ngedegna tratagan, pasang  tarub lan bersih desa, uga samubarange sing duweni gegayutan Kanggo nyiyapna borampene (c) Bijenan bareng bareng sing ora bisa ditinggalnya nyawiji Tiwa nom pada urun tenaga ora njaluk upah blas, keton Sekang kumpule pawongan sing sebagian gede cilike anggota masyarakat ing ndalem papan panggonan, donga Bereng bareng kanggo keslametane warga mau uga, nyuwun  kelancaran prosesi jamasan,; (d) Bijenan paling angel kudu larangv egane,keton ing ndalem  wektune jamasan benda pusaka keranten jamasan jimat pada karone dewek kiye agi ngormati serta ngregani aring leluhur Awake dewek wujud benda-benda pusaka peninggalan para pujangga utawane leluhur. Kahingga, wajib dijaga, diuri-uri kawontenane; (e) Bijenan sosial, keton Sekang  masyarakat lan pemerintah desa serta Dinas kaiket kanthi sukarila mbantu kangge nglaksanani adicara jamasan Jimat Kalisalak menika kaheingga kaleksanaaken kanthi lancar, nopo dene wragad, tenaga,  panganan, lan sucahan liyane; (f) Bijenan tanggung jawab, t
Kawaca saking para juru jamas kang tanpa dipun utus sampun siyaga  kangge mratitisaken titlaksana kados tanggung hawabipun kiyambek kiyambek (g) Bijenan ketelitian , kawaca saking  proses upacara niku wau satunggaling proses, upacara merlokaken  kasiapan, nopo dene sakdetengipun upacara, nalika prosesi, lan saksampunipun.. kasiapan niku mboten namung tidak hanya menyangkut peralatan upacara, tetapi juga tempat, waktu, pemimpin, dan peserta. Semua harus dipersiapkan dengan baik dan seksama, sehingga upacara dapat berjalan lancar.
Hasil penelitian yang lain juga menunjukkan tetap dipertahankannya tradisi Jamasan Jimat Kalisalak baik oleh masyarakat, pemerintah desa, dan pemerintah Kabupaten Banyumas melalui Dinas Pemuda, Olahraga, Kebudayaan dan Pariwisata. Upaya pelestarian yang dilakukakan oleh masyarakat khususnya Kerabat Jimat diwujudkan dengan tetap menjaga keaslian tradisi serta kesakralan tradisi agar tradisi tersebut tetap memiliki ciri khas atau identitas dan tetap terjaga ke asliannya. Upaya yang lainnya, partisipasi pemerintah desa untuk ikut serta melestarikan tradisi tersebut agar lebih baik. Partisipasi yang lain datang dari Dinas Pariwisata dan Kebudayaaan setempat untuk melestarikan serta meningkatkan kualitas penyelenggaraan tradisi Jamasan Jimat Kalisalak dengan berbagai upaya, baik itu publikasi, alokasi dana, serta menjadikakan desa Kalisalak sebagai desa Adat mulai tahun 2012 yang bekerjasama dengan pemerintah pusat, serta adanya kirab untuk menambah meriah dan semarak penyelenggarakan tradisi tersebut tanpa menghilangkan keaslian prosesi Jamasan Jimat Kalisalak.
Kemudian, hasil penelitian menunjukan bahwa kendala yang dihadapi dalam pelestarian tradisi Jamasan Jimat Kalisalak masih adanya sebagian masyarakat desa Kalisalak yang beranggapan bahwa tradisi tersebut adalah syirik namun hal ini tidak mempengaruhi masyarakat desa Kalisalak yang lain untuk tetap melaksanakan, melestarikan serta menjaga tradisi Jamasan Jimat Kalisalak karena yang dimaknai bukan kesyirikan untuk menduakan Tuhan YME namun, untuk menghargai para leluhur yang merupakan cerminan dari nilai moral pada masyarakat, hal ini dilaksanakan khususnya untuk Raja Amangkurat I yang telah mewariskan benda-benda pusaka atau Jimat yang sebaiknya dijaga agar tidak punah.
Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disarankan dalam pelaksanaan tradisi Jamasan Jimat tetap menjaga keasliannya dan kesakralannya agar menjadi ciri khas tersendiri dari tradisi tersebut, perlunya pembukuan untuk tradisi tersebut agar masyarakat dapat lebih mengenal tradisi tersebut, serta tetap melestarikan kebudayaan daerah secara terus-menerus agar tidak tergerus oleh kemajuan zaman.