Rabu, 20 Oktober 2021

JEMASAN JIMAT KALISALAK


Hudabrah Cakebasen
Bijenan sekang  Kearifan Lokal ing ndalem  Tradisi Jamasan Jimat Kalisalak lan upaya kangge nglestarikaken kabudayan ing Desa Kalisalak Kecamatan Kebasen Kabupaten Banyumas.
Dingendikaken sang Kuncen. 
 Bijenankearifan lokal, kangge tradisi jamasan jimat Kalisalak, upaya pelestarian
Nang ndonesia kuwe duweni ragam suku bangsa lan budaya. Saben daerah ana suku bangsa sing duweni kearifan lokal kang ndadekna dasar panguripane daerah mau. Kearifan lokal sing dadi gagasan masyarakat lokal nangbkono mau sing duweni sifat bijaksana, kebek kearifane, kabijen apik lan orane, bijenan benar, isalah lupute, utawane kang ndah, lan religius Kabeh mau gemantung Karo sing nandur utawane Mula bukane dening masyarakat lan ndadekna ikon mau mujudake indentitas kanggoi masyarakat kasebut. Bijenkearifan lokal  uga dadi panuran kanggone masyarakat sebab bijen mau dianggap  apik tumrap bebenermungguh masyarakat kuwe mau Tradisi Jamasan Jimat Kalisalak dewek nuduhna lamon salah sijine tradisi sing wes ana kawitane madege desa Kalisalak Kabupaten Banyumas tepate ya Nang pinggir kidul sebelah kulon sekang arah Purwokerto, kahingga disebut Jamasan Jimat Kalisalak. Jamasan Jimat dewek ma nuduhaken proses kanggo nyuuceni barang pusaka kang sinebut jimat Sekang reregad sing pada temempel nang  barang maunmulane kudu diresiki supayane wangun carane ngumbah pusaka utawane Jimat sing dianggep barang Kramat kuwe mau kang nduweni  tuah  barang kuwe dadi aji-aji sing gemiyene tinggalane  Raja Amangkurat I Sekang kerajaan Mataram.
Peneliti kang asring pinarak ngeneh uga mbeneraken lomana bijenan  Kearifan Lokal ing ndalem Tradisi Jamasan Jimat Kalisalak minangka Upaya kanggo nglesarekake  lan ngramekaie Desa Kalisalak Kecamatan Kebasen Kabupaten Banyumas ancas due tujuan kanggo  dicuri uri (I) gambaran umum lokasi jemasan; (II) sejarah tradisi Jamasan Jimat Kalisalak; (III) prosesi Jamasan Jimat Klaisalak kang runtutane, proses sing kudu disiapna,  nglaksanani, lan nyimpen barang mau, (IV) Bijenan kearifan lokal kang kaiket ing ndalem tradisi Jamasan Jimat Kalisalak; (V) persepsi masyarakat aring tradisi Jamasan Jimat; lan (VI) upaya ngledarekaken sertane  kendala kang diadapi kanggo  nglestareknatradisi Jamasan Jimat.
Tujuwan jasebut bisa dirabggeh sarana kudu nggunakna  seora orane ya kudu duwe metode bijen sing kualitatif deskriptif. Bijenan mau dilakoni langsung ndeleng aring Desa Kalisalak, Kecamatan Kebasen, Kabupaten Banyumas. Teknik nyong golih ngumpulna data mau nggunakna kanthi wawann pangandikan sing tak Girek tekan jero observasi , nyong ya kudu medunMelu peran sertane nganggo Poto nggo dokumentasi.
Hasil Sekang bijenan mau nuduhna menawsne bijen kearifan lokal kang wus Matri ing ndalem tradisi kasebut, yakuwe(a) bijen religius (keagamaan), kang wus kepatri ing ndalem donga sing diwaca tumujune ya aring Gusti Pengeran Kuwasa (b) Bijenan gotong royong, sing Wis dibangun Sekang pirang pirang pihak ing dalem  megawe tradisi kasebut pada guyub rukun sayeg paring pambiyatu, saling gotong royong demi kaleksanane lan sukses orane tradisi, ana  kang mbantu nyiapna wedang, panganan,  gotong royong ing ndalem ngedegna tratagan, pasang  tarub lan bersih desa, uga samubarange sing duweni gegayutan Kanggo nyiyapna borampene (c) Bijenan bareng bareng sing ora bisa ditinggalnya nyawiji Tiwa nom pada urun tenaga ora njaluk upah blas, keton Sekang kumpule pawongan sing sebagian gede cilike anggota masyarakat ing ndalem papan panggonan, donga Bereng bareng kanggo keslametane warga mau uga, nyuwun  kelancaran prosesi jamasan,; (d) Bijenan paling angel kudu larangv egane,keton ing ndalem  wektune jamasan benda pusaka keranten jamasan jimat pada karone dewek kiye agi ngormati serta ngregani aring leluhur Awake dewek wujud benda-benda pusaka peninggalan para pujangga utawane leluhur. Kahingga, wajib dijaga, diuri-uri kawontenane; (e) Bijenan sosial, keton Sekang  masyarakat lan pemerintah desa serta Dinas kaiket kanthi sukarila mbantu kangge nglaksanani adicara jamasan Jimat Kalisalak menika kaheingga kaleksanaaken kanthi lancar, nopo dene wragad, tenaga,  panganan, lan sucahan liyane; (f) Bijenan tanggung jawab, t
Kawaca saking para juru jamas kang tanpa dipun utus sampun siyaga  kangge mratitisaken titlaksana kados tanggung hawabipun kiyambek kiyambek (g) Bijenan ketelitian , kawaca saking  proses upacara niku wau satunggaling proses, upacara merlokaken  kasiapan, nopo dene sakdetengipun upacara, nalika prosesi, lan saksampunipun.. kasiapan niku mboten namung tidak hanya menyangkut peralatan upacara, tetapi juga tempat, waktu, pemimpin, dan peserta. Semua harus dipersiapkan dengan baik dan seksama, sehingga upacara dapat berjalan lancar.
Hasil penelitian yang lain juga menunjukkan tetap dipertahankannya tradisi Jamasan Jimat Kalisalak baik oleh masyarakat, pemerintah desa, dan pemerintah Kabupaten Banyumas melalui Dinas Pemuda, Olahraga, Kebudayaan dan Pariwisata. Upaya pelestarian yang dilakukakan oleh masyarakat khususnya Kerabat Jimat diwujudkan dengan tetap menjaga keaslian tradisi serta kesakralan tradisi agar tradisi tersebut tetap memiliki ciri khas atau identitas dan tetap terjaga ke asliannya. Upaya yang lainnya, partisipasi pemerintah desa untuk ikut serta melestarikan tradisi tersebut agar lebih baik. Partisipasi yang lain datang dari Dinas Pariwisata dan Kebudayaaan setempat untuk melestarikan serta meningkatkan kualitas penyelenggaraan tradisi Jamasan Jimat Kalisalak dengan berbagai upaya, baik itu publikasi, alokasi dana, serta menjadikakan desa Kalisalak sebagai desa Adat mulai tahun 2012 yang bekerjasama dengan pemerintah pusat, serta adanya kirab untuk menambah meriah dan semarak penyelenggarakan tradisi tersebut tanpa menghilangkan keaslian prosesi Jamasan Jimat Kalisalak.
Kemudian, hasil penelitian menunjukan bahwa kendala yang dihadapi dalam pelestarian tradisi Jamasan Jimat Kalisalak masih adanya sebagian masyarakat desa Kalisalak yang beranggapan bahwa tradisi tersebut adalah syirik namun hal ini tidak mempengaruhi masyarakat desa Kalisalak yang lain untuk tetap melaksanakan, melestarikan serta menjaga tradisi Jamasan Jimat Kalisalak karena yang dimaknai bukan kesyirikan untuk menduakan Tuhan YME namun, untuk menghargai para leluhur yang merupakan cerminan dari nilai moral pada masyarakat, hal ini dilaksanakan khususnya untuk Raja Amangkurat I yang telah mewariskan benda-benda pusaka atau Jimat yang sebaiknya dijaga agar tidak punah.
Berdasarkan hasil penelitian ini, dapat disarankan dalam pelaksanaan tradisi Jamasan Jimat tetap menjaga keasliannya dan kesakralannya agar menjadi ciri khas tersendiri dari tradisi tersebut, perlunya pembukuan untuk tradisi tersebut agar masyarakat dapat lebih mengenal tradisi tersebut, serta tetap melestarikan kebudayaan daerah secara terus-menerus agar tidak tergerus oleh kemajuan zaman.

Minggu, 17 Oktober 2021

Ndalunipun Maulid

 NDALUNIPUN  MAULID NABI LINANGKUNG MULIA SAKING NDALUNIPUN LAILATUL QADAR


Syekh Nawawi al-Bantani ing ndalem Nihayatuz Zein ngendakaaken :


وَلَيْلَة المولد الشريف أفضل من لَيْلَة الْإِسْرَاء وَلَيْلَة الْقدر لِأَنَّهَا أَصلهمَا


"Ndalunipun Maulid asy-syarif langkung  mulia tinimbang ndalunipun isro' lan ndalunipun Lailatul Qadar, keranten ndalu Maulid menika  asalipun saking kekancingan kalihipun" 


Ikhwal ingkang sami ugi  dipun jlentrehaken dening Imam Syarwani, Syekh Al-Jamal, Syekh Bujairami ldp.


---•••---


Bilih ndalunipun Lailatul Qadar kemawon ngaten niku  mulianipun, langkung langkung  kasaenanipun saking 1000 wulan, kados pundi kaliyan ndalunipun Maulid Nabi ingkang Saestu langkung mulia tinimbang  ndalu kasebat ?


Sanget anggenipun merkoleh kauntungipun kula dalasan Panjenengan  ingkang kanthi gampil  saged merkoleh  kamuliyaan ndalunipun Maulid, pikantuk kasaenan saha keutamaanipun, lan saged pikantuk keberkahan  tanpa Kedah madosi satunggal ndalu kangge nguripi Saha ngrameni 


Lan sanget anggenira  rugi ingkang nyatakaken bilih ungkapan kegembiraan ing ndalu Maulid pinangka mastani bid'ah kang haram.


اللَّهُمَّ لَكَ الحَمْدُ شُكْراً، ولَكَ المَنُّ فَضْلاً، ونَستَغْفِرُكَ يا حَيُّ يا قَيُّومُ، صَلِّ وسلِّمْ عَدَدَ عِلْمِكَ عَلَى عَبدِكَ ورَسُولِكَ وحَبِيْبِكَ السَّيِّدِ المَعْصُوم، سيِّدِنا مُحمَّدٍ وآلِهِ وصَحبِهِ وأهلِ مَحَبَّتِه، وأصْلِحْ شُئُونَ أمَّتِه، وَفَرِّجْ عنَّا الهُمُومَ والغُمُومَ يا حيُّ يا قَيُّوم.


Jumat, 15 Oktober 2021

SYEKH SUBAKIR

 Syekh Subakir menikalah salah satunggaling 'ulama asal Persia (Iran sakniki) ingkang dipun kintu deningKhalifah Turki Utsmaniyah, Sultan Muhammad I kapurih kangge  menyebaraken  agama Islam Wonten wilayah Nuswantara utaminipun tanah Jawi. Syekh Subakir konon Kiyambekipun saklintune  'ulama Ageng kang ugi dados anggota Wali Songo periode kapisanan.


Konon kiyambekipun kagungan kasekten lan tombak pusaka Kyai Panjang kang sampun dipun ginakaken kangge numbal tanah Jawi saking  pengaruh negatif makhluk bangsa alus nalika kawawitanipun  nyebaraken ajaran Islam ingbtlatah  nuswantara.

Syekh Subakir dipunutus Dateng tanah Jawi kanthi Missi  khusus kangge nangani masalah-masalah ghoib lan spiritual kang saged dados pepalang anggenipun giyaran agami Islam dening  masyarakat Jawi nalika semanten. Kerenten  Syekh Subakir menika nggadahi daya linangkung  lan kasebat ahli rukyah, ekologi, meteorologi lan geofisika.

Adedasar Babad Tanah Jawi, sesesampun nipun dugi Wonten ing tlatah nuswantara, Syekh Subakir kang kagungan ngilmu ghoib lan saged nerawang makhluk  bangsa alus mangertosi sebab utama gagalaipun para ulama kang rumiyin ing  ndalem nyebaraken ajaran Islam keranten dipun Alang alangi  dening para jin lan demit  kang nunggu tanah Jawa.

Lajeng tombak pusaka Kyai Panjang kasebut dipun tancepaken tepat ing Pucukipipun gunung  Tidar kangge Toolak bala.

Minggu, 10 Oktober 2021

DUH GUSTI PENGERAN KULA


 DUH GUSTI



Duh Gusti… Pengeran kula

Dalem namung tiyang kang Asor

Kang boten saged mlampah piyambak

Duh Gusti…Pengeran kula

Dalem namung tiyang ingkang gampil gripil

Tansah kegoda kesenengan dunya

Duh Gusti…Pengeran kula

Namung siji panyuwunku

Tuntun dalem wonten ing margi kang padhang gusti

Duh Gusti…Pengeran kula

wengiku sing Agi turonan

Mung karo nyawang rangken

Ngemuti dosa ora sing kelalen

Kabeh gur mujud getun

Muga wengiku bisa nuntun

Bali Maring dalan sinuwun

Gusti paringana dalem

Pepadange ati supayane Nemu panggonan tentrem

Sabtu, 09 Oktober 2021

LUNGKRAH

 Mbengi kiye rasane sayah

Bener bener lungkrah
Ningen ora kena ngalualah
Sedina megawe nglungka
Senajana umur wes tuwa
Tenagane wes ora rosa
Ora ulih nggresula
Ora ulih sambat..
Mlaku  sing rikat...tetep semangat
Kersane den nimas bojo mboten pasang ulat lan ora pasang urat
He..he..he 


Selasa, 05 Oktober 2021

SING MEMPENG NGAJIMU


 Reartikulasi Dawuh “Sing Mempeng”

Kula kinten tinimbang ngutip satunggal pepatah mekani  ngilmu ingkang sumebyar ing ndalem buku-buku lan ugi kitab klasik minangkani sekedhik penghias ‘tulisan’ kemawon ajeng ketingale langkungbmigunani lansekedhik saged ketingal radi ‘ilmiah’ bilih Kula nyuba ngejawantahaken Malih makna (reartikulasi) salah satunggaling  pepatah populer: sing mempeng, le!

Sering keprungu kanca kanca menawi  sowan Dateng Simbah Kyai HISYAM ZUHDI leler rimiyin wekdal tesih Sugeng  lan ugi kyai-kyai sanesipun Kula tangledi nasihat ingkang dipun ijasahaken Piyambakipun, jawaban kang dilontaraken pun tansah sami, sing mempeng olihmu ngaji utawane pitakenan  pitakenan sanes kang Wonten gegayutanipun  kaliyan ngilmuan pelajaran madrasah  kados pundi hafalanmu?

Ing nDalem setunggal studi Babagan niyat, ulama tasawuf lan ugi Achmad Ibrahim, pinangka pakar psikologi, ing ndalem buku karyanipun “Psikolog gegayum Pengalaman Religius” sampun wanti-wanti supadas  ampun ngant;os setunggal ritual ngibadah transformasi dadosi satunggal kebiasaan keranten menika saged at menghilangkan makna dan kesakralannya sehingga ‘nol’ secara spiritual, layaknya tubuh yang telah kehilangan jiwanya.

Bukan artinya melakukan ibadah secara kontinu dianggap salah karena angapan tersebut akan menyalahi sabda Nabi Muhammad SAW, “Amal paling baik dilakukan adalah apa yang dijalankan terus-menerus.” Melainkan, ‘jangan sampai kegiatan sakral yang sering dilakukan kehilangan maknanya karena telah menjadi kebiasaan.’

Coba periksa lagi pengalaman-pengalaman religius yang kamu lakukan, kehilangan maknanya atau tidak? Siapa tahu salat yang dilakukan hanya sebatas ucapan dan gerakan-gerakan lahiriah saja tanpa ada kesakralan makna spiritual di dalamnya. Hati-hati.

Kalau dihubungkan dengan teori di atas, boleh jadi dawuh sing mempeng yang sering kali dilontarkan pun dianggap sebagian atau bahkan kebanyakan santri sebagai suatu hal yang klise dan tidak berarti banyak (meaningless) karena telah kehilangan maknanya. Apalah arti sebuah kata bagi seorang pembaca bila telah kehilangan maknanya. Dari titik inilah reartikulasi dawuh tersebut mulai tampak dibutuhkan.

Pemaknaan secara tepat

Secara literer, sing mempeng adalah sebuah nasihat jawa yang terdiri dari dua kata, sing dan mempeng. Dalam Bahasa Indonesia “sing” artinya adalah yang, sementara “mempeng”  adalah sungguh-sungguh, rajin dan sebagainya-hasil wawancara dengan salah satu orang Jawa Tengah-sehingga bisa dipahami maksud dari sing mempeng adalah bersungguh-sungguh.

Sebenarnya, dari makna sederhana ini pun sudah terdapat indikasi betapa berkobarnya api semangat thariqah ta’lim wa ta’allum guru-guru kita. Sebab, dawuh tersebut bisa mengarah kepada keduanya sekaligus (ta’lim wa ta’allum) bergantung pada siapa yang mendapat nasihat: pelajar atau pengajar, dalam arti lain, sifatnya subjektif.

Namun demikan, tulisan ini mencoba untuk juga memahami variabel-variabel yang terlibat dalam dawuh sing mempengagar emas  (makna) yang didapat kualitasnya lebih tinggi lagi.

baca juga: SEMANGAT BARU BERKAT DAWUH MASYAYIKH

Pembagian secara variabel

Variabel pertama, dawuh sing mempeng berkaitan dengan ilmu yang keutamaanya bahkan mampu membuat malaikat mengakui keistimewaan dan kompetensi manusia pertama, Nabi Adam As. Untuk menjabat sebagai khalifah di muka bumi. Jadi, karena dawuh tersebut adalah sebuah usaha menstimulus jalan mencari ilmu, kemuliannya pun tentu setara tujuannya.

 Variabel kedua, dalam sebuat riwayat hadis dikatakan:

إِنَّمَا العِلمُ بالتَعَلُّم

(Ilmu hanya dapat dihasilkan melalui jalur belajar)

Maka, dawuh sing mempeng merupakan realisasi hadis tersebut karena memang tujuan utamanya adalah mendorong santri agar mau bersungguh-sungguh belajar.

Dengan melihat makna literer dan variabel-variabel yang potensial dihasilkan selain dua variabel di atas, jelas sudah bahwa nilai dan makna yang terkandung dalam dawuh sing mempeng ‘bukan kaleng-kaleng’, bagi siapapun yang berusaha menggali makna dan mengamalkannya.

Kesimpulan

Sebagai penutup, dalam kitab adab al-dunya wa al-din terdapat satu cerita yang sekoridor dengan inti pembahasan tulisan ini. Dikatakan bahwa seorang bijak ditanya oleh masyarakat, mana yang lebih baik ilmu atau harta? Seorang bijak menjawab ilmu. Namun, ia suguhi fenomena banyaknya ulama yang berdiam diri di depan pintu rumah saudagar kaya sedang tidak ada satupun saudagar kaya yang berdiam di depan rumah ulama.

Sang bijak menjawabnya satir, itu karena ulama tahu bahwa harta memiliki nilai sedangkan saudagar kaya tidak memahami pentingnya ilmu. Ia tidak paham maknanya. Wallahu a’lam.

Rabu, 29 September 2021

ROAD SHOW

 *ROAD SHOW Dalam Memperingari Hari Guru Internasional Bulan Oktober 2021* 


*Silahkan Bergabung Grup*:

https://t.me/DIKLAT_PENDIDIKAN


Menghadirkan narasumber para pendidik dari berbagai Instansi di Indonesia untuk berbagi Pengalaman Mengajar di era teknologi. Yuuk sama-sama kita ikut dan sebarkan info berharga...😊 


📣📣 *Road Show dalam Menyambut Hari Guru Internasional* yang di Selenggarakan oleh Analog Teachers of Learning 


📝 *Tema*

*PENGALAMAN GURU MENGAJAR DI ERA TEKNOLOGI (Hambatan, Tantangan dan Harapan)* 


Bobot    : 40 JP

Metode : Live zoom dan live streaming youtube

Waktu    : 14.00-17.00 WITA

Hari        :  Kamis, Jumat, Sabtu, Senin dan Selasa

Tanggal : 07, 08, 09, 11 dan 12 Oktober 2021 


*Opening Speech*

🌐 Syarifuddin, S.Pd.I., M.Pd (Founder & CEO ATL) 


*Narasumber:* 

1. Dr. Sumarni, S.Pd., M.Pd.

2. Dr. Harun Arrosyid., M.Pd.I 

3. Arjuang., M.Pd.

4. Nur Kholifah., M.Pd.I

5. Budi Putra, S.Pd.I., M. Pd

6. Nurhabibah, S.Kom., M.Pd

7. Nurdin, S.Pd., M.Pd. 

8. Usman Rufa'i, S.Pd., M.Pd

9. Hj. Khoirotun Nisa SA., M.Pd

10. Syamsul Huda Chumaedy, M.Pd

11. Muhzin Nawawi, S.Pd., M.Pd.I

12. Asep Nurjaman, S.Pd.I., M.Pd

13. Ipan, M.Pd.I

14. Abisar, M.Pd

15. Yulia Fitri.S.Pd.I.S.Pd.SD.MH

16. Syarifuddin, S.Pd.I., M.Pd 


*Sub Tema*

1. Berbagi Ilmu dengan Pendekatan Cinta dan Kasih sayang Diera Digitalisasi

2. Afirmasi Karakter dan Teknologi Era Kalabendu

3. Kreativitas Guru dalam Pembelajaran Diera Teknologi 

4. Penilaian Asesmen Kompetensi Minimum Dalam Pembelajaran Berbasis Teknologi Abad 21

5. Dampak Pembelajaran di Sekolah terhadap Sosial dan Akhlak Siswa

6. Guru Berdaya, Guru Berkarya

7. Tantangan Orangtua Siswa Menggunakan Flantform Diera Pandemi

8. Keunikan  Pembelajaran Jarak Jauh dalam Transformasi Digital

9. Optimalisasi Pembelajaran di Masa Pandemi dengan Blended Learning

10. Perspektif Media Sosial Sebagai Sarana Pembelajaran 

11. Optimalisasi dan Pemberdayaan Teknologi dalam Pembelajaran Abad 21

12. Skill Guru dalam Transformasi Digital

13. Pemanfaatan Teknologi Guru di Masa Pandemi

14. Gaya Kepemimpinan Kepala Sekolah Era Teknologi Saat Ini

15. Persiapan Mental (Fisik dan Psikis) dalam Mengajar Diera Teknologi Saat Ini

16. Youtube Sarana Belajar masa Depan


*Moderator*

1. Siti Mahmudah

2. Muhammad Yunus

3. Muhammad Riduan

4. Sandy Aulia Rahman

5. Chairul Huda


◽ *Fasilitas* :

> E-Sertifikat 40 Jam Pelajaran

> Undangan Diklat

> Rekaman Video

> Rekap Materi (PPT / PDF)

> Rekap Kehadiran

> Rekap Peserta

> Ilmu Teori 

> Bahan Materi untuk Pengembangan Diri 


*Link Registrasi* :

https://bit.ly/PendaftaranRoadShow_ATLOktober21


*Contact Person* : 

WA/Telegram (Admin Resmi)

1. http://wa.me/+62877-3860-4587

2. http://wa.me/+62859-5006-6080

3. http://wa.me/+62882-1326-9577


**Syarat Wajib Pendaftaran* :

🔹Menyebarkan flayer ke 5 Grup WA atau Media Sosial Lainnya

🔹Pasang Flayer distatus WA 


Catatan: Apabila menghendaki e-sertifikat 40 JP dan full fasilitas dikenakan biaya administrasi sebesar Rp. 21.000,-_


*Follow Instagram kami untuk mendapatkan informasi terbaru* 😊

Ig: @office_analog_teachers

Atau Klik Link:

https://instagram.com/office_analog_teachers?utm_medium=copy_link


#merdekabelajar #guru #pelatihananalog #indonesia #animasi #belajar #wfh #gurukreatif #atl #analogteachersoflearning #harigurunternasional #oktober #2021